Skriešanas apavi

Labā lieta par skriešanu ir tāda, ka atšķirībā no citiem sporta veidiem, lai ar to sāktu nodarboties ir vajadzīgas divas lietas – pulkstenis un apavu pāris. Var pieņemt, ka pulkstenis ir visiem. Ja tev nav, tad pats zini, ka laimīgie laiku neskaita. Tātad, lai skrietu, vajag skriešanas apavus. Protams, skriet var basām kājām, zābakos un tenisa čībās. Vienu vai divas reizes. Ja gribi skriet daudz un bieži, tad tev jāzina viss par skriešanas apaviem.

Tāpēc uz dažiem jautājumiem lūdzām atbildēt SPORT2000 skriešanas apavu ekspertu Raimondu.

Kurus apavu modeļus iesaka nupat skriet sākušam?
Katrs gadījums ir individuāls. Skrējēja svars ir liels vai mazs, kādas vecās traumas, it īpaši ceļu vai muguras apvidū, liek par sevi manīt vai nē, apņemšanās skriet ir ļoti liela vai ir doma tuvākajā laikā paskriet tikai mazliet, paredzētā skriešanas vieta – mežs, asfalts vai skrejceļš trenažieru zālē. Bet, noteikti ir jāizvēlas skriešanai paredzētos modeļus. No Latvijā populārāko zīmolu modeļiem skrējēju vidū te var minēt Adidas Response grupas modeļus, Asics 1000. sērijas modeļus skrējējiem, kam nepieciešams mediālais atbalsts vai Gel Stratus modeļus neitrālās pēdas īpašniekiem.

Uz kādiem jautājumiem jāatbild, ja grib tikt pie jauniem skriešanas apaviem?
Cik daudz kilometrus skrien nedēļā vai skrienot patērētais laiks nedēļā? Pa kādu virsmu skrien? Vai ir kādas traumas? Ļoti sportiski noskaņotajiem, kas izvēlas apavus vairāk sacensībām, nekā treniņiem, būs jāatbild arī uz jautājumiem par jau esošajiem rezultātiem kādā no garajām distancēm un plānoto rezultātu, ko cer sasniegt ar jaunajiem apaviem. Dažkārt ir tendence izvēlēties pārāk plānus apavus, ar kuriem finišu varētu arī nesasniegt vispār vai daudz sliktākā laikā, nekā plānots, jo tiks piedzīti ikri.

Cilvēki nebaidās testēt savu pēdu?
No pieredzes veikalā Maratons un arī Sport 2000 i/c Olimpija varu teikt, ka nē, jo veikalu darbinieki informē cilvēkus par šo nepieciešamību un tas labprāt tiek izmantots. Pērkot apavus skriešanai pa asfaltu šī nepieciešamība ir ļoti liela, jo mūsu darbinieki uzņemas atbildību par to, lai jauno apavu īpašnieks neiegūst jaunu traumu vai arī vismaz nepastiprina jau esošās.

Kas tieši tiek pārbaudīts testējot pēdu?
Filmējot no aizmugures mēs pārsvarā ļoti labi varam noteikt to, vai pēda tajā laika sprīdī, kad tā atrodas pie zemes, pārvēliena kustību no papēža daļas uz pirkstgalu veic stabili un bez liekām sānkustībām. Šādas pēdas dēvē par neitrālām jeb ar normālu pronāciju. Vai pēdai ir tendence balstīties tikai uz ārējo malu (nepilna pronācija) vai arī tai ir tendence veikt lieku kustību uz iekšpusi (pārpronācija). Kustība uz iekšpusi piemīt apmēram 70% mūsu klientu. Konstatējot tendences, tiek piemeklēti apavi, kas koriģē pēdas kustību, lai tā būtu maksimāli pareiza.

Sievietēm un vīriešiem skriešanas apavi ir vienādi?
Modeļu nosaukumi ir vienādi, bet apavu konstrukcijā ir dažas atšķirības. Sieviešu pēdas ir šaurākas un tāpēc apavu lieste tiek veidota šaurāka. Sievietes piezemē pēdas vairāk centrēti, nekā vīrieši, līdz ar to amortizējošie materiāli apavu papēža daļā tiek izvietoti mazliet savādāk, lai labāk pielāgotos tieši sievietes skrējienam, kā arī apavu zoles papēža daļas asimetrija ir mazliet savādāka. Asics jau Kayano 16 modelī sāka lietot Soft Top Duomax tehnoloģiju, kas netiek izmantota vīriešu apavos. Tā nodrošina mīkstāku mediālo atbalstu spiedienu uz pēdas velvi, kura, atkarībā no mēneša cikla fāzes mēdz būt saspringtāka vai atslābušāka.

Kas ir tās svarīgākās lietas, kas jāzina par skriešanas apaviem?
Būtu vēlams orientēties trīs skriešanas apavu iedalījumos, lai varētu maksimāli precīzi pats sev un veikala darbiniekam izskaidrot savu vajadzību. Šie iedalījumi ir sekojoši: asfalta vai krosa apavi, ar mediālo atbalstu vai bez tā (atbalsta vai bezatbalsta apavi) un treniņu, tempa treniņu vai sacensību apavi.

Zinot šo iedalījumu, būtu vēlams arī saprast atšķirības starp attiecīgo grupu apaviem. Asfalta apavi ir ar lielāku amortizācijas pakāpi, salīdzinoši gludu zoli un elpojošu, bet pret mehānisko ārējo iedarbību (piem. koku zari) salīdzinoši neizturīgu apavu virsas vai tīkliņa materiālu.

Krosa apaviem ir zole ar protektoru, kas nodrošina labāku saķeri apvidus apstākļos, apavu virsas daļa veidota salīdzinoši izturīga pret ārējo mehānisko iedarbību, bet amortizācijas pakāpe zemāka kā asfalta apaviem, jo ar krosa apaviem ir paredzēts skriet pa mīkstāku virsmu.

Apavi ar mediālo atbalstu noteikti ir nepieciešami cilvēkiem ar pārpronāciju, lai stabilizētu pēdu tās pārvēliena brīdī no papēža uz pirkstgalu. Nebūs nekas slikts, ja tādus apavus iegādāsies cilvēks ar neitrālu pēdu – apavs būs tikai mazliet mazāk amortizējošs, nekā līdzīgas klases neitrālais apavs, taču nedrīkst pieļaut situāciju, ka skrējējs, kam vajadzīgs atbalsta apavs, nopērk neitrālo, jo tādā veidā nevajadzīgā pēdas kustība pārvēliena fāzē uz iekšpusi tiek tikai veicināta un tuvināta traumas iespēja. Nepieļaujami ir arī nepilnās pronācijas pēdām iegādāties apavus ar mediālo atbalstu, jo nepilnās pronācijas gadījumā apavam pēda ir jāgāž no ārpuses uz iekšpusi, bet mediālais atbalsts veic tieši pretējas darbības.

Treniņu apavos, kas ir populārākie no šīs grupas apaviem, tiek izmantots lielāks tehnoloģiju daudzums nekā tempa treniņu un sacensību apavos, jo tos ir paredzēts lietot visbiežāk. Līdz ar to komforta līmenis tajos ir daudz augstāks, aizsardzības līmenis pret traumām lielāks, bet arī šīs grupas apavu svars ir lielāks (amortizējoši materiāli ir smagi), salīdzinot ar treniņu un sacensību apaviem. Tempa treniņu apavos tehnoloģiju skaits ir tikai mazliet mazāks, kā treniņu apavos, bet tās tiek izmantotas mazākos apjomos un līdz ar to savu darbu veic mazāk efektīvi, toties apavi ir vieglāki un daudzi sportiski amatieri šos apavus parasti izmanto sacensībās. Sacensību apavu priekšrocība ir to vieglums, bet izmantoto tehnoloģiju daudzums ir mazs un salīdzinoši neefektīvs – viss ir upurēts svara samazināšanai.

Piemēram, svara proporcijas 42.izmēra apaviem. Treniņu apavu svars svārstās no 310 – 380 g. Tempa treniņu apavu svars ir ap 280 g. Sacensību apavu svars ir no 138-210 g. Pasaules rekords maratona distancē (2:03:59) tika izskriets ar Adidas adizero adios modeli, kuram svars ir 199 g.

Kā būtu jāšņorē apavi?
Skriešanas apavi ir jāsašņorē tā, lai distances laikā arī mitros laika apstākļos tie neatšņorētos. Salomon firmas apavi lieto speciālu savelkamu aizdares sistēmu, kas garantē neatšņorēšanos, bet pārsvarā apavos tiek izmantotas tradicionālās kurpju auklas. Lai tās neatšņorētos, sacensību laikā iesaka veidot dubulto mezglu, apavu cilpu galus papildus vēl paslēpjot zem kurpju šņorēm. Šādi sienot šņorēm distances laikā nav nekādu problēmu. Mūsu veikalos ir pieejamas New Balance „bubble lace”, kuras par 90% samazina iespējamību atšņorēties distances laikā visparastākās aizšņorēšanas metodes gadījumā.

Starp apavu un kāju ir vajadzīgas zeķes. Kādas?
Vēlams izmantot speciālās skriešanas zeķes, it īpaši, ja distances ir garas un laika apstākļi ne tie ideālākie, jo skriešanas zeķes no parastām sporta zeķēm atšķiras. Uz katras speciāli skriešanai domātas zeķes ir norādīts, kurā kājā tās jāvelk (burtiņi R un L attiecīgi labajai un kreisajai kājai). Zeķei ir polsterīši visās nepieciešamajās vietās, īpaši pēdas apakšdaļā, lai padarītu skrējienu komfortablāku. Zeķē tiek izmantoti elastīgi materiāli, kas ļoti labi pieguļ pēdai, neļaujot veidot krokas, kas var radīt tulznas. Tiek izmantoti tikai sintētiskie materiāli, kas ļoti labi uzsūc un novada sviedrus, tādā veidā veicot termoregulācijas funkciju, kas ir ļoti svarīga vēsā un karstā laikā. Skriešanas zeķei ir pareizs kātiņa garums – mazliet virs potītes, kas neļauj tai nošļukt vai arī ievilkties apavā, tādā veidā veicinot tulznu rašanos.

Sacensībās var redzēt, ka daži skrējēji skrien ar futbolistiem līdzīgām zeķēm. Ko tas dod?
Tās ir kompresijas zeķes. Sporta preču tirgū pēdējā laikā ir ļoti palielinājies kompresijas preču klāsts un tiek piedāvātas ne tikai zeķes, bet arī dažāda garuma bikses un krekli. Kompresijas preces sāk iedalīt aktīvajās, kuras paredzētas izmantošanai treniņa un sacensību laikā, un atjaunojošajās – paredzētas lietošanai pēc slodzes un arī naktī. Kompresijas preču galvenais uzdevums ir nodrošināt labāku asinsriti, tādā veidā neļaujot „piedzīt” muskuļus slodzes laikā un ātrāk tos atjaunot pēc slodzes, izdzenājot pienskābes un efektīvāk pievadot organismam nepieciešamās vielas. Lai iegādātos kompresijas preces, parasti ir jāveic attiecīgu vietu (zeķu gadījumā ikru resnākās vietas) mērījumi, jo spiedieni kātiņā ir dažādi. Vienkāršākās zeķes gan pērk pēc pēdas izmēra, bet tad tiek nodrošināta zemākā kompresijas pakāpe, kas nav tik efektīga, kā zeķēm, kurām šie mērījumi ir jāveic. Atšķirības ir arī cenā.

Kādi varianti ir bargākiem laika apstākļiem?
Sniega un ledus apstākļos ir paredzēti vai nu parastie krosa apavi, vai arī krosa apavi ar nagliņām, kas nodrošina ļoti lielu saķeri tieši ledus gadījumā. Populārs modelis pēdējo divu gadu laikā ir Asics Gel Arctic.

Apavu izvēle ir atkarīga no tava skriešanas ātruma?
Tā sanāk. Ja cilvēks ir gatavs investēt, tad pareizi būtu lietot vismaz vienu pāri mačiem (tempa treniņa vai sacensību apavi) un vienu pāri treniņiem (treniņu apavs). Ne vienmēr tā notiek un visai bieži salīdzinoši ātrie skrējēji lieto tempa treniņa apavus gan treniņiem, gan mačiem, bet amatieri, kās es, kam skriešana ir vairāk hobijs, iztiek tikai ar treniņu apaviem.

Cik ilgi kalpo skriešanas apavi?
Vidējais apavu mūžs ir 1000 km, ja skrienam tikai pa cietu virsmu un apmēram 1500 km, ja skrienam arī pa mīkstākām virsmām kā mežs vai smiltis. Šo 1000 km laikā starpzoles materiāls pamazām sasēžas un kļūst cietāks, līdz ar to apavi zaudē savas amortizācijas spējas un skrējēja ceļi un mugura sāk saņemt pārāk lielus triecienu, kas var novest pie traumas vai hroniskām sāpēm. Vizuāli nav iesējams pateikt, ka apavs savu mūžu jau beidzis, tāpēc katram skrējējam aptuveni jāizrēķina noskrietie kilometri vienā mēnesī, lai saprastu, kad pienācis laiks sevi apbalvot ar jaunu apavu pārīti.

Kā pareizi kopt skriešanas apavus?
Nekādā gadījumā nemazgājam skriešanas apavus veļas mazgājamā mašīnā, nežāvējam uz radiatoriem vai tiešos saules staros. Visas šīs darbības veicina apavu zoles sakalšanu un apavu zoles paliek pārāk cietas, pat vēl nesasniedzot 1000 km noskrējienu. Žāvēšanas uz radiatoriem rezultāts var būt arī tāds, ka apavu virsas materiāls izkalst un apavs, pat pēc ilgas lietošanas, kļūst par mazu un skriešanas laikā sāk spiest, veicinot tulznu veidošanos. Lai apavi pilnvērtīgi kalpotu visu tiem paredzēto mūžu pēc katra treniņa izņemam pēdiņas un žāvējam tās atsevišķi no apaviem. Ja jūtat, ka apavu virsas tīkliņā uzkrājušās smiltis, izsūciet apavus ar putekļsūcēju. Smilts graudiņi ir mazi, bet asi un ar laiku, ja tos neizsūc, var sākt plēst virsas materiālu. Ja esat kaut kādā veidā padarījis apavus pārāk netīrus, tad izņemam pēdiņas, izveram kurpju auklas un mazgājam apavus ar švammīti un veļas ziepēm gan no ārpuses, gan iekšpuses. Tad iebāžam apavā papīrus un žāvējam istabas temperatūrā. Pēc apmēram 3-4 stundām papīrus no apaviem ņemam ārā (tie jau sevī būs uzsūkuši pietiekoši daudz mitruma) un turpinām žāvēt, līdz apavi ir sausi.

Advertisements

Iekomentē

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s